Burnout – τι σημαίνει και πως να το αντιμετωπίσεις;

By Christina Chelvatzi

Burnout – το ακούς συχνά αλλά αναρωτιέσαι πως θα αναγνωρίσεις τα σημάδια και πως θα το προλάβεις; 

Αρχικά τι είναι το εργασιακό burnout;

Burnout ή εργασιακή εξάντληση, σημαίνει η υπερβολική σωματική και ψυχολογική κόπωση που προκαλείται λόγω μεγάλου φόρτου εργασίας και υπερβολικών ωρών εργασίας ή υπερβολικών απαιτήσεων στην δουλειά.

Πως αναγνωρίζω τα σημάδια του burnout;

Για να μπορέσεις να το προλάβεις ή να το διαχειριστείς, είναι σημαντικό να μπορείς να αναγνωρίζεις από νωρίς τα σημάδια του burnout. Κάποια από αυτά μπορεί να είναι η δυσκολία συγκέντρωσης στην δουλειά, η αδυναμία να συγκρατήσεις πληροφορίες, το να νιώθεις μόνιμο stress και άγχος στην δουλειά. Επίσης το να νιώθεις πως δεν έχεις ενέργεια να κάνεις τίποτα ή πως ό,τι και αν κάνεις είναι μάταιο και δεν θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα και μπορεί να επηρεάσει και την ομαλή συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. 

Τρόποι διαχείρισης του burnout

Τα καλά νέα είναι πως το burnout δεν είναι ένα άλυτο ζήτημα, αλλά μια κατάσταση την οποία μπορείς να διαχειριστείς και αν αναρωτιέσαι “τι να κάνω;”, έχουμε συγκεντρώσει κάποια SOS tips για σένα: 

Βάλε όριο στον όγκο εργασίας που αναλαμβάνεις

Εάν είσαι από εκείν@ς που παίρνουν πρωτοβουλία να αναλάβουν οποιοδήποτε project τους φαίνεται ενδιαφέρον και θέλουν συνεχώς να μαθαίνουν καινούργια πράγματα, μπορεί να πέφτεις συχνά στην παγίδα να αναλαμβάνεις πολλές αρμοδιότητες ταυτόχρονα, τις οποίες στο τέλος δεν έχεις το χρόνο και την ενέργεια να διαχειριστείς. Υπάρχει όμως και η περίπτωση να σου έχουν ανατεθεί παραπάνω αρμοδιότητες, λόγω του ότι έχεις αποδείξει πως μπορείς να παραδίδεις ό,τι αναλαμβάνεις μέσα στο deadline που σου έχει δοθεί. 

Ωστόσο, επειδή οι αντικειμενικές απαιτήσεις και δυσκολίες του κάθε project είναι διαφορετικές, είναι χρήσιμο να τις επικοινωνήσεις με τ@ν manager σου, έτσι ώστε να γίνει προτεραιοποίηση των tasks και να δοθεί παράταση σε ό,τι δεν είναι επείγον.

Ζήτα βοήθεια όταν το χρειάζεσαι

Είναι πολύ θετικό να μπορείς να αναγνωρίζεις ποιά πράγματα δεν γνωρίζεις αρκετά καλά και να ζητήσεις από πιο έμπειρα μέλη της ομάδας να σου εξηγήσουν μια διαδικασία, μιας και έτσι θα κερδίσεις πολύτιμο χρόνο και θα προλάβεις και λάθη που θα μπορούσαν να γίνουν. Το να προσπαθείς να τα ανακαλύψεις όλα μόν@ σου και χωρίς καμία βοήθεια, μπορεί να σε οδηγήσει σύντομα στην εξουθένωση. 

Μην αμελείς την ξεκούραση σου

Μπορεί να είσαι πολυπράγμων και να θες να κάνεις διάφορα πράγματα μέσα σε μία μέρα, η πραγματικότητα όμως είναι πως μετά από μια κουραστική μέρα στην δουλειά, έχεις ανάγκη από ξεκούραση και χαλάρωση. 

Για αυτό λοιπόν πάρε χρόνο για τον εαυτό σου και μην γεμίζεις το πρόγραμμα σου με καθημερινές δραστηριότητες, μαθήματα και courses, όσο χρήσιμη και αν είναι η προσωπική εξέλιξη και βελτίωση. Εάν νιώθεις συνεχώς κούραση, το πιο πιθανό είναι να μην μπορείς να ανταπεξέλθεις σε όλα αυτά. Το να αφήνεις χρόνο μέσα στο πρόγραμμα σου για ξεκούραση, είναι απαραίτητο για να έχεις υψηλή παραγωγικότητα. Είναι σαν να προσπαθείς να δουλέψεις με ξεφόρτιστο λάπτοπ, κάποια στιγμή θα σβήσει…

Προγραμμάτισε τις δραστηριότητες σου σε δύο ή τρια απογεύματα μέσα στην εβδομάδα και άφησε τα υπόλοιπα ελεύθερα, για να έχεις χρόνο να ανταπεξέλθεις και στις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου αλλά και για να μπορέσεις να ξεκουραστείς. 

Πως σου φάνηκαν οι συμβουλές μας; 

Για περισσότερα tips καριέρας, ρίξε μια ματιά στο blog μας και εμείς τα λέμε σε ένα επόμενο άρθρο!