Η φαντασία, το όπλο μας για την επόμενη ημέρα!

By Collegelink Team

Από τις διάφορες κοινωνικές κρίσεις δημιουργούνται συχνά νέες στάσεις, ανάγκες και συμπεριφορές στις οποίες είναι απαραίτητο να προσαρμοστούμε. Για αυτό, πιστεύουμε βαθύτατα ότι η φαντασία μας, η ικανότητά μας να δημιουργούμε και να εξελισσόμαστε, είναι ίσως από τα πιο δυναμικά μας όπλα , προκειμένου να αξιοποιήσουμε αυτές τις νέες καταστάσεις και να ανακαλύψουμε νέους τρόπους ανάπτυξης. 

Παρόλο που η φαντασία μας δύσκολα μπορεί να διατηρηθεί ζωντανή υπό συνθήκες πίεσης, είναι ευρέως αποδεδειγμένο ότι αν καταφέρουμε να τη διατηρήσουμε μπορούμε να αποκομίσουμε σημαντική αξία από αυτή. Μένει μόνο να θυμηθούμε την περίπτωση της Apple για να το επιβεβαιώσουμε. 

Βρείτε τα επόμενα ταλέντα σας μέσα από την CollegeLink!

Η Apple κυκλοφόρησε το πρώτο της iPod το 2001 – χρονιά κατά την οποία η οικονομία των Η.Π.Α. σημείωσε σημαντική ύφεση με τα έσοδα της εταιρείας να μειώνονται κατά 33%. Παρά τις συνθήκες, όμως, η Apple αναγνώρισε ότι η κυκλοφορία του iPod θα άλλαζε μια για πάντα το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της. Και, πράγματι, η κυκλοφορία του iPod σημείωσε σημαντική αύξηση στους δείκτες R&D της εταιρείας και σήμανε τη δημιουργία μιας νέας εποχής υψηλής ανάπτυξης. 

Αξιοποιώντας τη φαντασία μας, λοιπόν, μπορούμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα από την απλή προσαρμογή μας σε ένα νέο περιβάλλον – μπορούμε να ευδοκιμήσουμε όντας εμείς οι ίδιοι οι δημιουργοί του. 

Πώς μπορείτε να πυροδοτήσετε τη φαντασία στους πυλώνες του οργανισμού σας; 
Αφιερώνοντας χρόνο για προβληματισμό

Οι διάφορες κρίσεις μας φέρνουν συχνά αντιμέτωπους με πολλαπλές και διαφορετικού είδους απαιτήσεις, στις οποίες μπορούμε εύκολα να βυθιστούμε αφιερώνοντας σε αυτές τον πολύτιμο χρόνο που έχουμε για να προβληματιστούμε. Ωστόσο, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε και να οραματιστούμε τη μεγάλη εικόνα – πόσο μάλλον την ιδανική εικόνα του μέλλοντος, αν δεν κάνουμε ένα βήμα πίσω αφιερώνοντας  χρόνο στον στοχασμό. 

Στις περισσότερες συνθήκες πίεσης τείνουμε να υποβάλλουμε τον εαυτό μας σε μια διαρκή κατάσταση κυνηγιού, λειτουργούμε ίσως ενστικτωδώς και δεν αφιερώνουμε χρόνο προκειμένου να αναλογιστούμε τα γεγονότα της ημέρας και να φανταστούμε πως θα γίνουμε καλύτεροι κυνηγοί. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, είναι απαραίτητο να δημιουργήσουμε έναν ισοδύναμο ρυθμό δράσης και προβληματισμού παίρνοντας μερικές βαθιές αναπνοές και ακόμη μεγαλύτερες εκπνοές, αφιερώνοντας χρόνο στον εαυτό μας για ξεκούραση και προβληματισμό, ακούγοντας ή παίζοντας μουσική και σίγουρα κάνοντας μεγάλες βόλτες με το κινητό μας τηλέφωνο μακριά. 

Κάνοντας ενεργητικές, ανοιχτές ερωτήσεις

Σε περιόδους κρίσης πολλά από τα ερωτήματά μας, πιθανότητα, να μείνουν αναπάντητα. Επομένως, πρέπει να σκεφτόμαστε και να θέτουμε τις κατάλληλες ερωτήσεις. Δυστυχώς, τα πιο συχνά  ερωτήματα σε αντίστοιχες περιόδους κρίσης τείνουν να είναι παθητικά – Σε ποιό μέγεθος θα πληγεί η επιχείρησή μας; , αλλά η πιθανότητα αξιοποίησης των εξελίξεων προς όφελός μας προκύπτει μόνο εάν κάνουμε ενεργές ερωτήσεις – Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες επιλογές;

Εξάλλου, δημιουργικότητα σημαίνει να ξεπερνάμε τα όρια των αναμενόμενων εναλλακτικών λύσεων και να υποβάλλουμε ερωτήσεις που ενθαρρύνουν την εξερεύνηση νέων ιδεών και προσεγγίσεων. Μερικές καλές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε είναι: 

  • Ποιες ανάγκες ή προϊόντα βρίσκονται στο επίκεντρο της κρίσης;
  • Τί είδους ανάγκες πελατών δημιουργούνται και για ποιές από αυτές δεν διαθέτουμε κάποια άμεση λύση;
  • Τι δεν προσφέρουμε στους πελάτες μας;
  • Αν ξεκινούσαμε τώρα, τι είδους εταιρεία θα δημιουργούσαμε;
  • Γιατί οι τωρινοί μας πελάτες εξακολουθούν να συνεργάζονται μαζί μας;
Αφήνοντας τον εαυτό μας να παίξει 

Σε μια άνευ προηγουμένου, ταχέως μεταβαλλόμενη κρίση το παιχνίδι είναι μια από τις πιο χρήσιμες ικανότητές μας. Εκτός από την παροχή μιας πολύ αναγκαίας ανακούφισης από το άγχος – πόσοι από εμάς εργαζόμαστε από την αυγή έως το σούρουπο; – το παιχνίδι μπορεί να καταστεί αρκετά παραγωγικό. 

«Η δημιουργικότητα είναι η αναδιάταξη της υπάρχουσας γνώσης σε νέους, χρήσιμους συνδυασμούς» αναφέρει ο Jorgen Vig Knudstorp, CEO @ LEGO Brand Group. “Όπως ακριβώς παίζετε με τα LEGO Bricks, έτσι μπορείτε να οδηγηθείτε σε πολύτιμες καινοτομίες – όπως η μηχανή αναζήτησης Google ή το επιχειρηματικό μοντέλο της Airbnb.”

Και, ακόμη και αν μερικές φορές δεν προκύπτει απολύτως τίποτα άμεσα χρήσιμο από το παιχνίδι, με την βοήθειά του εξασκούμαστε στο να φανταζόμαστε, να αυτοσχεδιάζουμε και να είμαστε ανοιχτοί σε κάθε είδους έμπνευση. 

Δημιουργώντας ένα καλά οργανωμένο σύστημα ανταλλαγής ιδεών

Πάνω από όλα, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι ανήκουμε σε μια δημιουργική και πλήρως καινοτόμα βιομηχανία. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, είναι αναγκαίο να επιτρέψουμε την ελεύθερη διακίνηση και κοινή ανταλλαγή ιδεών δημιουργώντας forum και δίκτυα επικοινωνίας μέσα από τα οποία οι εργαζόμενοί μας μπορούν να επικοινωνήσουν με τρόπο απλό, χωρίς άδεια, ιεραρχία, αναφορά και αιτιολογία. 

Κάθε επιχείρηση διαθέτει τις δικές της αρχές και κουλτούρες. Όμως, οι επιχειρήσεις εκείνες που έχουν μια επιτυχημένη επιχειρηματική συνταγή είναι όσες εξυμνούν την ακανόνιστη προέλευση των ιδεών πάνω στις οποίες ιδρύθηκαν. Τώρα δεν είναι η ώρα για την ακολουθία συγκεκριμένων κανόνων και πρακτικών. Αντιμετωπίζουμε μια ιστορική ασυνέχεια, που απαιτεί επιχειρηματική σκέψη και δημιουργικότητα.

Ενθαρρύνοντας τον πειραματισμό

Παρόλο που μια μεγάλη κρίση μπορεί να επιφέρει αναπόφευκτα αποτελέσματα στους οικονομικούς μας πόρους, είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο μπορούμε τους πειραματισμούς. Οι ιδέες μας είναι αποτελεσματικές μόνο όταν εφαρμοστούν σε πραγματικές συνθήκες και καταστάσεις όπου επέρχονται απτά αποτελέσματα και διεγείρονται περισσότερες σκέψεις και ιδέες. 

Για παράδειγμα, ο Ole Kirk Christiansen, ο ιδρυτής της μάρκας LEGO, συνήθιζε να δημιουργεί σπίτια και οικιακά προϊόντα, όπως ξύλινες σκάλες και σιδερώστρες, έως ότου η Μεγάλη Ύφεση του 1930 τον ανάγκασε να πειραματιστεί κατασκευάζοντας παιχνίδια.Αφού εξέτασε τη διεθνή αγορά παιχνιδιών, στην οποία κυριαρχούσαν προϊόντα από ξύλο, ο Christianen οδηγήθηκε να πειραματιστεί ξανά εισάγοντας παιχνίδια κατασκευασμένα από ένα νέο υλικό – το πλαστικό. Παρά την ανεπάρκεια πόρων, επένδυσε ξανά τα κέρδη ενός ολόκληρου έτους σε νέα μηχανήματα και εργαλεία. Το 1958, τα παιχνίδια αυτά εξελίχθηκαν στα γνωστά LEGO. 

Παραμένοντας αισιόδοξοι

Η φαντασία τροφοδοτεί τις φιλοδοξίες μας και μας ωθεί να αναζητήσουμε μια καλύτερη πραγματικότητα. Όταν χάνουμε την ελπίδα και υιοθετούμε μια παθητική νοοτροπία, παύουμε να πιστεύουμε ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε στα ιδανικά μας ή να διορθώσουμε τα προβλήματά μας. Οπότε, πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να αναρωτηθούμε αν μεταδίδουμε στους εργαζόμενούς μας αρκετές ευκαιρίες να ελπίζουν, να φαντάζονται και να καινοτομούν ή αν εξακολουθούμε να είμαστε δραματικοί και απαισιόδοξοι. Η αντιμετώπιση πραγματικών κινδύνων συνεπάγεται τη λήψη εικονικών ρίσκων, κάτι που απαιτεί ελπίδα.

«Ποτέ στη ζωή μας η δύναμη της φαντασίας δεν ήταν πιο σημαντική για τον καθορισμό του άμεσου μέλλοντός μας» αναφέρει ο Jim Loree, CEO @ Stanley Black & Decker. «Οι ηγέτες πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία να εμπνεύσουν και να αξιοποιήσουν τη φαντασία των επιχειρήσεών τους κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου».

Όλες οι κρίσεις μπορούν να σπείρουν πόρους νέων ευκαιριών. Και, ενώ,  η φαντασία μπορεί να φαίνεται σαν μια επιπόλαιη πολυτέλεια σε μια κρίση, στην πραγματικότητα είναι αναγκαιότητα για την οικοδόμηση μιας μελλοντικής επιτυχίας.

Περισσότερα άρθρα σχετικά με τη διαχείριση εργαζομένων και τη βελτίωση της διαδικασίας πρόσληψης θα βρείτε στο blog μας!

Αναπτύξτε την ομάδα σας μέσα από την CollegeLink!