Γιατί οι καλοί υπάλληλοι αποχωρούν από μία εταιρία; Πολλές επιχειρήσεις αναζητούν την απάντηση στην ερώτηση αυτή. Μήπως φταίει η έλλειψη κινήτρων, ο μισθός που δεν ήταν αρκετά ανταγωνιστικός ή μήπως η έλλειψη δέσμευσης των υπαλλήλων; Αυτές είναι κάποιες πολύ πιθανές εξηγήσεις και ως manager είναι καθήκον σας να τις αντιμετωπίσετε.
Συχνά όμως, η πραγματική απάντηση κρύβεται πίσω από τη συμπεριφορά των managers. Μία άβολη αλήθεια, στην οποία κάνουν τα στραβά μάτια αφού κανείς δεν θα ήθελε να ακούσει ότι ο τρόπος που διοικεί είναι ο λόγος που αποχωρούν οι υπάλληλοι από την εταιρία. Παρ’ όλα αυτά, αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα στην διατήρηση των εργαζομένων σας είναι ωφέλιμο να σκεφτείτε και το ενδεχόμενο ότι αυτή η δυσαρέσκεια οφείλεται σε εσάς και όχι σε κάποια άλλη παράμετρο της δουλειάς ή της εταιρίας.
Στο παρών άρθρο θα ασχοληθούμε με τα κυριότερα χαρακτηριστικά “κακού” management που απομακρύνουν τα ταλέντα της εταιρίας. Επίσης, θα προτείνουμε κάποιες συμβουλές που θα μπορούσατε να ακολουθήσετε, ώστε να κρατήσετε στο πλευρό σας τους εργαζομένους σας.
- Micromanagement
Είναι λογικό να θέλετε το καλύτερο για τους υπαλλήλους και την εταιρία σας, γι’ αυτό και θέλετε να έχετε ενεργό ρόλο στον τρόπο που εργάζονται. Δεν υπάρχει τίποτα αρνητικό σε αυτή την τακτική, αν βέβαια εφαρμόζεται με μέτρο. Διαφορετικά, μπορεί να οδηγήσει σε micromanagement, αυτή η περιοριστική αντίληψη διοίκησης που επικεντρώνεται σε βαθμό εμμονής στη λεπτομέρεια και την τυπολατρία και αποτυγχάνει να δει τη μεγάλη εικόνα.
Ο micromanager είναι αυτός που θα αναθέσει με δυσκολία κάποια αρμοδιότητα, με τη δικαιολογία ότι θέλει να είναι σίγουρος ότι θα γίνει σωστά και μετά θα αναπνέει πάνω από το λαιμό του υφιστάμενού του σε κάθε βήμα του έργου, για να «προλάβει» πιθανά λάθη. Αυτό κάνει τους υπαλλήλους να αναρρωτιούνται γιατί τους προσλάβατε και σκέφτονται το ενδεχόμενο να φύγουν από την εταιρία και να πάνε σε κάποια που θα εκτιμάει τις ικανότητές τους. Φυσικά, αυτό δεν αποτελεί το σκοπό σας, αλλά πρέπει να αναλογιστείτε την οπτική του εργαζομένου.
Ο σωστός manager δεν ανθέτει στην ομάδα του τη δουλειά που δεν θέλει/βαριέται να κάνει αλλά τη δουλειά που πραγματικά ευχαριστιέται να κάνει / αυτή που θεωρεί πιο ουσιώδη και δημιουργική.
Πως μπορείτε να διορθώσετε αυτό το χαρακτηριστικό:
Πολύ απλά, χαλαρώστε και αφήστε τον εργαζόμενο να κάνει την δουλειά για την οποία έχει προσληφθεί. Η προσέγγιση αυτή δείχνει στους υπαλλήλους σας πως τους αντιμετωπίζετε ως ικανούς επαγγελματίες. Αυτό, βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει να τους προσφέρετε απόλυτη ελευθερία. Σε κάποιες περιπτώσεις, η στενή επίβλεψη από τον manager είναι αυτό ακριβώς που χρειάζεται ένας εργαζόμενος, ειδικά όταν πρόκειται για αποφάσεις που υπάρχει περίπτωση να βλάψουν την εταιρία και την καριέρα τους.
- Έλλειψη επικοινωνίας με τους υπαλλήλους
Όλοι έχουμε την ανάγκη να νιώθουμε ότι ο λόγος μας μετράει και να μας καταλαβαίνουν, ειδικά στον χώρο εργασίας. Στις αναφορές σας καλό είναι να φαίνεται πως ακούτε το feedback και τις ανησυχίες τους, και τις λαμβάνετε σοβαρά υπόψιν σας. Αν δεν επικοινωνείτε ανοιχτά και συχνά με τους υπαλλήλους σας, θα αρχίσουν να αναρρωτιούνται αν ενδιαφέρεστε για την ικανοποίηση τους από την δουλειά και την επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό:
Ανοίξτε την οδό επικοινωνίας με την ομάδα σας. Αν θέλετε να σας δίνουν feedback, ζητήστε το. Αν θέλετε οι άνθρωποί σας να εκφράζουν την γνώμη τους σχετικά με το πως εξελίσσονται τα πράγματα στο τμήμα τους, καλέστε τους σε συναντήσεις. Όταν ξεκινάτε την συζήτηση, οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται πως θέλετε να ακούσετε αυτά που έχουν να πουν, και έτσι θα είναι πιο ανοιχτοί.
Μερικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε για να ξεκινήσετε τον διάλογο είναι οι εξής:
- Θεωρείς ότι οι αρμοδιότητες που έχεις αναλάβει ενισχύουν την εξέλιξη της καριέρας σου;
- Είσαι ικανοποιημένος από τον ρόλο που έχεις αυτή την στιγμή;
- Τί όραμα έχεις για την καριέρα σου; Για το μέλλον σου στην εταιρία;
- Τι μπορώ να κάνω εγώ ως υπεύθυνος για να σε βοηθήσω να καταφέρεις αυτούς τους στόχους;
Κάντε αυτές τις ερωτήσεις σε τακτική βάση, ώστε να κρατάτε τις οδούς της επικοινωνίας ανοιχτές. Βεβαιωθείτε ότι λύνεται όλα τα πιθανά θέματα γρήγορα και αποτελεσματικά και κρατήστε τους καλύτερους ανθρώπους κοντά σας.
Πως να εξασφαλίσετε την δεύσμευση των εργαζομένων σας!
- Παραμέληση του feedback των εργαζομένων
Από την άλλη, μπορεί να λάβετε αρκετό feedback από τους υπαλλήλους σας και να το παραμελήσετε. Όταν είστε απορροφημένοι με την καθημερινότητα της δουλειάς σας, είναι πολύ εύκολο να ξεχάσετε κάποια γενικά ζητήματα που αναφέρουν οι υπάλληλοι.
Μην αφήσετε, όμως, τους εαυτούς σας να ξεγελαστούν. Ενώ κάτι μπορεί να φαίνεται ασήμαντο, είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί ξαφνικά ως πολύ μεγαλύτερο και βαθιά εδραιωμένο. Αν ζητάτε για πληροφορίες με τις οποίες τελικώς δεν ασχολείστε, τότε δείχνετε ότι δεν ενδιαφέρεστε. Αν οι υπάλληλοι πιστεύουν ότι η εταιρία δεν νοιάζεται για την ευημερία τους, τότε θα σταματήσουν να προσφέρουν feedback και θα αρχίσουν να ψάχνουν για άλλες ευκαιρίες έξω από την επιχείρηση.
Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό:
Η ζήτηση εποικοδομητικής κριτικής είναι το πρώτο βήμα, η ανάληψη δράσης είναι το δεύτερο. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να προβείτε σε οποιαδήποτε πρόταση έχουν να κάνουν οι υπάλληλοί σας, καθώς κάποιες μπορεί να ξεφεύγουν από τους στόχους της εταιρίας. Πρέπει να διαλέξετε προσεκτικά τις κινήσεις σας.
Όπως και να έχει, όταν αποφασίζετε τον τρόπο που έχετε σκοπό να δράσετε, καλό είναι να το επικοινωνήσετε στους εργαζομένους. Εξηγείστε γιατί οδηγηθήκατε σε αυτές τις αποφάσεις, ώστε να μην αισθάνονται ότι δεν τους υπολογίζετε. Επιπλέον, αν δέχεστε συχνά τα ίδια σχόλια, ίσως θα ήταν οφέλιμο να αναθεωρήσετε για τον τρόπο που χειρίζεστε τις καταστάσεις.
- Ασαφείς προσδοκίες
Ένα από τα πιο αποθαρρυντικά πράγματα (αν όχι το πιο αποθαρρυντικό) που μπορείτε να κάνετε σαν manager, είναι το να μην γνωρίζουν οι εργαζόμενοι τι προσδοκίες έχετε από εκείνους. Οι άνθρωποι για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά χρειάζονται ένα ξεκάθαρο όραμα και στόχο. Σε αυτό το σημείο ενεργοποιείται ο ρόλος σας, καθώς χρειάζεται να τους διαμορφώσετε το όραμα αυτό και να το επαναδιατυπώνετε όταν είναι απαραίτητο.
Αν δεν υπάρχουν ξεκάθαρες απαιτήσεις, οι εργαζόμενοι θα αρχίσουν να πιστεύουν ότι δεν κάνουν αρκετά καλά την δουλειά τους. Σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί να οδηγηθούν σε σύγχυση σχετικά με τις προδιαγραφές της θέσης τους. Αν δεν έχουν μία συγκεκριμένη εικόνα για το τι ζητάτε εσείς από αυτούς, μπορεί να αρχίσουν την αναζήτηση για καινούρια θέση σε κάποια εταιρία που θα αισθάνονται ότι είναι πιο κατάλληλη για εκείνους.
Πως να το διορθώσετε αυτό:
Αρχικά, θα πρέπει να θέσετε σαφείς προσδοκίες που να συνάδουν με τους στόχους της εταιρίας. Αν δεν υπάρχει σαφήνεια σχετικά με το όραμα της επιχείρησης, οι εργαζόμενοι θα το καταλάβουν και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η εταιρία να χαρακτηρίζεται από μια κουλτούρα αβεβαιότητας. Καλό θα ήταν να παρέχετε γραπτώς τους στόχους της εταιρίας και να προγραμματίζετε ελέγχους απόδοσης, ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν μία εικόνα σχετικά με την πορεία τους στην εταιρία. Με αυτόν τον τρόπο θα είναι όλες οι πλευρές ικανοποιημένες. Να είστε ανοιχτοί στον διάλογο με τους υπαλλήλους σας. Έτσι θα τους είναι πιο εύκολο να εκφράσουν τις απορίες τους σχετικά με τις απαιτήσεις σας.
Τώρα που είστε πιο έτοιμοι να διαφυλάξετε τα ταλέντα σας στην επιχείρηση, βρείτε το επόμενο εδώ!
- Έλλειψη ευκαιριών εξέλιξης της καριέρας
Είναι εξαιρετικά εύκολο να απορροφηθείτε από τα θέματα που έχετε να αντιμετωπίσετε στη δουλειά σας σε καθημερινή βάση και να χάνετε τη μεγάλη εικόνα από το προσκήνιο. Αυτό μπορεί να αποβεί μοιραίο για πολλά ζητήματα που αφορούν την εταιρία και η διατήρηση των καλύτερων υπαλλήλων δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι ικανοί εργαζόμενοι συνήθως εγκαταλείπουν μία εταιρία γιατί δεν βλέπουν κάποιο μέλλον σχετικά με την επαγγελματική τους καριέρα. Είναι δική σας ευθύνη να τους βοηθήσετε να δούνε το μέλλον αυτό και να φτάσουν εκεί.
Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό:
Χρειάζεστε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη των ικανοτήτων των εργαζομένων σας. Διαχωρείστε όσους έχουν ηγετικές και διοικητικές δυνατότητες και σκοπός τους είναι να μένουν ικανοποιημένοι από την δουλειά τους. Διαβεβαιώστε τους πως υπάρχει μέλλον στην εταιρία σας και μπορείτε να τους παρέχετε μία καριέρα που θα τους γεμίζει.