Σε μια συνέντευξη εργασίας, είθισται να αναφέρουμε συχνά σε όλους τους υποψηφίους μας ότι η κατάλληλη προετοιμασία είναι το κλειδί για την επιτυχία τους. Αναμφισβήτητα, όμως, αυτό δεν ισχύει μόνο εκείνους, αλλά και για εμάς τους ίδιους, ως μέλη της διαδικασίας πρόσληψης.
Σε κάθε στάδιο της διαδικασίας πρόσληψης, κάθε συνομιλία που πραγματοποιείται ανάμεσα σε εμάς και τον εκάστοτε αιτούντα για εργασία είναι ιδιαίτερη σημαντική, καθώς μας βοηθά να διακρίνουμε αν εκείνος είναι ο κατάλληλος υποψήφιος για την κάλυψη μιας συγκεκριμένης θέσης εργασίας και ταιριάζει με την κουλτούρα της επιχείρησής μας στο σύνολό της. Και όλες αυτές τις πληροφορίες, θα είμαστε σε θέση να τις αποσπάσουμε μόνο εάν απευθύνουμε τις σωστές ερωτήσεις στον κάθε υποψήφιο ξεχωριστά.
Εξάλλου, δεν είναι λίγες εκείνες οι φορές που τυχαίνει ένας υποψήφιος με τα κατάλληλα προσόντα να θεωρείται τελικά ακατάλληλος για μια θέση εργασίας. Οι υποψήφιοι συχνά αποτυγχάνουν να μεταβούν στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας πρόσληψης, επειδή απλά δεν ταιριάζουν σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο που έχουμε ορίσει – όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει με τον έλεγχο των βιογραφικών από τα συστήματα ATS. Για αυτό, ακολουθούν ορισμένοι τύποι ερωτήσεων που μπορείτε να απευθύνετε μελλοντικά στους υποψηφίους σας, προκειμένου να αποφύγετε να αξιολογήσετε έναν πραγματικά καλό υποψήφιο βασιζόμενοι σε λάθος κριτήρια.
Βρείτε τα επόμενα ταλέντα σας μέσα από την CollegeLink!
Ερωτήσεις που επιβεβαιώνουν τις δυνατότητες και όχι μόνο την εμπειρία των υποψηφίων. Πραγματοποιείτε ερωτήσεις που αφορούν τις δυνατότητες των υποψηφίων ή αναζητάτε απλώς την επιβεβαίωση των δεδομένων που αναγράφονται στο βιογραφικό τους; Πολύ συχνά, παρατηρούμε σε διάφορες αγγελίες που μπορεί να δημοσιεύονται στην πλατφόρμα της CollegeLink, ότι μια αγγελία εργασίας αναζητά έναν υποψήφιο με 10 χρόνια εργασιακής εμπειρίας. Το πλεονέκτημα με την αναζήτηση συγκεκριμένου χρόνου προϋπηρεσίας είναι ότι μπορεί σίγουρα να σας εξασφαλίσει ότι ο εκάστοτε υποψήφιος που διαθέτει τα απαιτούμενα χρόνια προϋπηρεσίας θα έχει ασχοληθεί με τις αρμοδιότητες που αναζητάτε. Όμως, το μειονέκτημα είναι, ότι κινδυνεύετε να περιορίσετε αρκετά το εύρος των ιδανικών για τη θέση εργασίας σας υποψηφίων. Αντί, λοιπόν, να ρωτάτε “Έχετε ασχοληθεί με το x, y ή z;” μπορείτε να αλλάξετε την ερώτησή σας σε “Με ποιον τρόπο θα υλοποιούσατε το x, y ή z;”. Αυτή η μετατροπή στην συγκεκριμένη ερώτηση, μπορεί να σας βοηθήσει να ανακαλύψετε αν οι σκέψεις και ο τρόπος προσέγγισης του εκάστοτε υποψηφίου – που μπορεί να μη διαθέτει ούτε τα μισά από τα προαπαιτούμενα χρόνια προϋπηρεσίας – βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος με τις δικές σας.
Δυστυχώς, εκτιμάται ότι περίπου το 80% όλων των θέσεων εργασίας παγκοσμίως απαιτούν ελάχιστη ή και καθόλου δημιουργικότητα, υψηλές ικανότητες στη λήψη αποφάσεων και κρίσης. Όμως, αν ο τρόπος λειτουργίας της επιχείρησής σας απαιτεί την καινοτόμα σκέψη και προσέγγιση, σίγουρα θα χρειάζεστε και έναν εργαζόμενο που μπορεί να σκεφτεί με τον ίδιο τρόπο που εσείς σκέφτεστε. Και, εστιάζοντας στις ικανότητες του κάθε υποψηφίου έναντι της εμπειρίας, μπορείτε αυτόματα να αυξήσετε και τις πιθανότητες να βρείτε το ιδανικό για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας σας άτομο.
Ερωτήσεις που αποδεικνύουν την ικανότητα του υποψηφίου να λειτουργεί στα πλαίσια μιας ομάδας. Συχνά, όταν ρωτούμε τους συνεργάτες μας γιατί διάφορες εταιρικές τους ενέργειες δεν κατάφεραν τελικά να επιτύχουν, σπανίως μας αναφέρουν ότι το – ανεπιθύμητο – αποτέλεσμα μπορεί να οφείλεται και στην όχι τόσο καλή λειτουργία της ομάδας τους. Αναφέρουν, ωστόσο, ότι παρουσιάστηκαν αρκετές διαφωνίες στα μέλη της ομάδας τους και αρκετές αρμοδιότητες που κανείς δεν μπορούσε να τις φέρει εις πέρας.
Όμως, όσο ο κόσμος γύρω μας εξακολουθεί να αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς έτσι και η εργασία μας πρέπει να προσαρμόζεται και να αναπροσαρμόζεται συνεχώς σε αυτούς. Και τα μέλη των ομάδων μας είναι αναγκαίο να ξεφεύγουν κάποιες φορές από τους προκαθορισμένους ρόλους τους και να λειτουργούν κάθε φορά με βάση τα νέα δεδομένα που παρουσιάζονται.
Για αυτό, μπορείτε εφεξής να ρωτάτε τους υποψηφίους σας “Ποιά ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε ποτέ με την ομάδα σας και πώς καταφέρατε να διαχειριστείτε όλοι μαζί μια κατάσταση όπου γίνεται σαφές ότι υπάρχει κενό στην ομάδα μας ;” Η μετατροπή του προσώπου από τον ενικό σε πληθυντικό μπορεί να σας δώσει μια πιο ρεαλιστική απεικόνιση του ομαδικού πνεύματος που διακατέχει τον εκάστοτε υποψήφιο. Στη συνέχεια, μπορείτε να επεκτείνετε την ερώτησή σας και να μάθετε πως ένιωθαν για τη συγκεκριμένη πρόκληση – δυσκολία: Ήταν περήφανοι που κατάφεραν να καλύψουν το κενό; Είχαν συνειδητοποιήσει ότι προϋπήρχε; Οι συγκεκριμένες ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν να ανακαλύψετε αν ο υποψήφιος που έχετε απέναντί σας είναι ατομιστής ή όχι. Μα πάνω από όλα, θα σας βοηθήσει να εντάξετε στην ομάδα σας αυτούς τους υποψηφίους που είναι διατεθειμένοι να ξεφύγουν από τους προκαθορισμένους ρόλους τους και να γεφυρώσουν τα κενά στην ομάδα σας.
Ερωτήσεις που φανερώνουν τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα των υποψηφίων. Αν καταφέρετε να συνειδητοποιήσετε ποιοί είναι πραγματικά οι στόχοι και τα ενδιαφέροντα των υποψηφίων σε επαγγελματικό επίπεδο θα μπορέσετε αυτόματα να δημιουργήσετε μια ομάδα από άτομα, που μπορεί μεν να μην έχουν τις ίδιες προσεγγίσεις, αλλά σίγουρα έχουν κοινούς στόχους. Ρωτήστε τους υποψηφίους σας “Γιατί έχει νόημα για εσάς η συγκεκριμένη θέση εργασίας; Τι σηματοδοτεί για εσάς η επιτυχία των εργασιακών σας στόχων στη συγκεκριμένη θέση εργασίας; ” Οι άνθρωποι θέλουν να ταιριάξουν τον σκοπό τους με τους οργανισμούς στους οποίους εργάζονται. Και είναι δική μας αρμοδιότητα να ευθυγραμμίσουμε τους στόχους των εργαζομένων μας, ώστε φαινομενικά διαφορετικοί άνθρωποι να μπορούν να ενώνονται και να εργάζονται προς την ίδια κατεύθυνση. .
Βασιζόμενοι στις τρέχουσες εξελίξεις στην αγορά εργασίας, ίσως να μην είναι πάντα απαραίτητο να προσλαμβάνουμε υπερβολικά καλούς υποψηφίους, αλλά υποψηφίους που μπορούν να λειτουργήσουν στη συν δημιουργική επίλυση προβλημάτων. Μπορεί να μη γνωρίζουμε πάντα όλες τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που τίθενται και στις συνθήκες που δημιουργούνται, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια ομάδα που μπορεί να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να καινοτομεί.