Την αξία μιας εταιρίας καθορίζουν οι εργαζόμενοι της. Τα μεγάλα κτίρια, ο ακριβός εξοπλισμός ακόμη κι ένας μεγάλος προϋπολογισμός, δεν έχουν σημασία αν τα διαχειρίζονται υπάλληλοι αδιάφοροι για την ευημερία της επιχείρησης.
Μεγάλοι κολοσσοί όπως η Google, το Facebook, η Microsoft και η Apple είναι επιτυχημένες όχι μόνο επειδή επενδύουν στην τεχνολογία αλλά επειδή επενδύουν στους ανθρώπους τους.
Είναι απλό! Όταν οι εξαιρετικά ταλαντούχοι εργαζόμενοι έχουν σωστή κατάρτιση και είναι ευχαριστημένοι στη δουλειά τους, είναι παραγωγικοί! Όταν αποφασίσουν να εγκαταλείψουν την εργασία τους εθελοντικά, προκειμένου να γυρίσουν σελίδα στη ζωή τους, τότε μιλάμε για απώλεια ανθρώπινου δυναμικού. Τέτοιου είδους γεγονότα έχουν πολλαπλό αντίκτυπο για την εταιρία. Πέραν των άμεσων οικονομικών επιπτώσεων που είναι εύκολο να μετρηθούν αριθμητικά, υπάρχουν και άλλες δαπάνες που είναι δύσκολο να μετρηθούν και παρόλα αυτά είναι εξίσου σημαντικές. Επομένως, είναι συνετό
κάθε εταιρεία να εφαρμόσει και να διαχειριστεί μια αποτελεσματική στρατηγική διατήρησης των εργαζομένων.
Δημιουργήστε τώρα το talent pool σας.
Ποιο είναι όμως το πραγματικό κόστος της οικειοθελούς αποχώρησης ενός εργαζομένου;
- Κόστος πρόσληψης υπαλλήλων
Η αντικατάσταση των εργαζομένων είναι μια μεγάλη επένδυση. Μια εταιρεία πρέπει να ξοδέψει σημαντικό χρόνο και χρήμα για να αναζητήσει τα καλύτερα ταλέντα μέσω διαφήμισης, γραφείων πρόσληψης, ελέγχου βιογραφικών, συνέντευξης και πρόσληψης. Σύμφωνα με μελέτες του Κέντρου Αμερικανικής Προόδου, το κόστος της φυγής των εργαζομένων ποικίλλει ανάλογα με το ρόλο του εργαζομένου και το επίπεδο μισθού του. Για τις χαμηλόμισθες θέσεις το μέσο κόστος αντικατάστασης διαπιστώθηκε ότι ήταν 16% του ετήσιου μισθού. Για τις θέσεις που αφορούν μεσαίας κλίμακας στελέχη, το κόστος αντικατάστασης αντιστοιχεί στο 20% του ετήσιου μισθού.
Για τα στελέχη με υψηλούς μισθούς, το κόστος αντικατάστασης υπολογίστηκε ότι είναι το 213% του ετήσιου μισθού. (Boushey & Glynn, 2012).
Είναι εμφανές επομένως, πως η απώλεια ενός εργαζομένου μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα οικονομικά στοιχεία μιας εταιρίας.
- Απώλεια Παραγωγικότητας
Όταν ένας εργαζόμενος εγκαταλείπει την εταιρεία, δεν είναι πάντα εύκολο να αντικατασταθεί άμεσα το άτομο αυτό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ειδικά για θέσεις χαμηλής αμοιβής, μπορεί να έρθει ένας προσωρινός υπάλληλος για να σώσει την κατάσταση. Αυτός ή αυτή πρέπει να περάσει από μια καμπύλη μάθησης, προσπαθώντας να καταλάβει τις απαιτήσεις της θέσης. Χρειάζεται χρόνο ώστε ο προσωρινός να γίνει παραγωγικός και αυτό συμβαίνει όσο η αναζήτηση νέου ταλέντου βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Όταν έρθει τελικά ο νέος εργαζόμενος, πρέπει επίσης να περάσει από διαδικασία εκμάθησης, προκειμένου να κατανοεί την επιχείρηση, τους στόχους και τις ευθύνες.
Μπορεί να πάρει από έξι μήνες έως δύο χρόνια έως ότου ένας νέος υπάλληλος αρχίσει να γίνεται παραγωγικός (δηλαδή να προσφέρει μεγαλύτερη αξία από την αμοιβή του )
- Απώλεια γνώσης εργαζομένου
Οι εργαζόμενοι συνήθως εργάζονται σε ομάδες, και ως ομάδα μοιράζονται κοινή γνώση σχετική με τα προϊόντα, τους πελάτες, τις διαδικασίες λειτουργίας και τη στρατηγική. Ορισμένες γνώσεις έχουν μοναδικό χαρακτήρα. Βασίζονται σε προσωπικές ή ομαδικές προσπάθειες όπως η έρευνα και η ανάπτυξη. Όταν ένα ή περισσότερα μέλη μιας ομάδας εγκαταλείπουν την εταιρεία για τον οποιοδήποτε λόγο, παίρνουν αυτές τις γνώσεις μαζί τους, ίσως και για χρήση στην νέα τους εργασία. Ακόμη χειρότερα, αν αυτή η εταιρεία αποτελεί ανταγωνιστή. Μπορεί η αξία της χαμένης γνώσης να τεθεί σε οικονομικούς όρους; Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να χρειαστούν έξι μήνες για να αποκατασταθεί η βάση γνώσεων που έχει χαθεί, ενώ η γνώση στην οποία επένδυσε η εταιρία χρησιμοποιείται αλλού ή και καθόλου.
- Υψηλότεροι μισθοί αντικατάστασης
Μερικοί υπάλληλοι δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν, και μια εταιρεία μπορεί να μην έχει κάποιον που μπορεί να αναλάβει τη θέση εκ των έσω. Η πρόσληψη από το εξωτερικό περιβάλλον της εταιρείας μπορεί να σημαίνει την προσφορά μισθού που είναι μεταξύ 10% και 20% υψηλότερος από αυτό που κατέβαλε στον πρώην υπάλληλό της. Αν η δεξιότητα η οποία αναζητάται είναι σπάνια ή σε ζήτηση, τότε η αύξηση είναι ακόμη υψηλότερη από το 20%
- Δυσαρέσκεια Καταναλωτών
Σε πολλές επιχειρήσεις, οι σχέσεις που αναπτύσσονται με τους πελάτες είναι θεμέλιος λίθος για την ανάπτυξή τους. Πολλοί πελάτες παραμένουν σε έναν παροχέα υπηρεσιών εξαιτίας της σχέσης τους με συγκεκριμένους ανθρώπους και δεν θα φύγουν ακόμα και όταν ένας άλλος πάροχος με παρόμοιες υπηρεσίες χτυπήσει την πόρτα τους. Όταν το άτομο, που αποτελεί συνδετικό κρίκο της εταιρείας με τον πελάτη, αποχωρήσει από τον παροχέα και ας πούμε ότι τα λάθη αρχίσουν να εμφανίζονται, ο πελάτης μπορεί πολύ εύκολα να απογοητευτεί αρκετά ώστε να μεταβεί σε έναν νέο πάροχο υπηρεσιών.
Ένας απογοητευμένος πελάτης είναι δύσκολο να δώσει στην εταιρεία μια δεύτερη ευκαιρία να αποδείξει την αξία της, όταν χάνεται ο παράγοντας της ανθρώπινης επαφής . Αυτόματα αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια εσόδων. Αν η εταιρεία χάσει έναν σημαντικό πελάτη επειδή ένας εργαζόμενος έχει αποχωρήσει, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τεράστια πτώση των πωλήσεων.
Όλες οι εταιρείες ξοδεύουν χρήματα για να προσελκύσουν τους σωστούς ανθρώπους. Αυτό που πολλές εταιρείες δεν κάνουν είναι να επενδύουν σε στρατηγικές διατήρησης των εργαζομένων τους. Οι άνθρωποι είναι οι μεγαλύτεροι δημιουργοί εσόδων κάθε εταιρείας όσον αφορά την καινοτομία, τις πωλήσεις, τις σχέσεις με τους πελάτες και πρέπει να τους το δείχνουμε!