Ο πρώην CEO της American Express συνήθιζε να παραφράζει τον Ναπολέοντα, λέγοντας ότι οι ηγέτες πρέπει να καθορίζουν την πραγματικότητα και να δίνουν ελπίδα. Ουσιαστικά, αυτό που επισήμανε με τα λεγόμενά του ο Ken Chenault είναι πως “ο ηγέτης πρέπει να δίνει στους ανθρώπους την εικόνα του τώρα και να τους εμπνέει υποδεικνύοντας τους τις ευκαιρίες του μέλλοντος τόσο για την προσωπική τους ανάπτυξη όσο και του οργανισμού στον οποίο ανήκουν”.
Οι ηγέτες πρέπει πάντα να λένε μία καλή ιστορία. Αυθεντική, πιστευτή και ρεαλιστική μα πάντα με την υπόσχεση για ένα πιο λαμπρό μέλλον.
Οι leaders οφείλουν να γνωρίζουν τις βασικές αρχές του storytelling. Κι ενώ η μαγική φόρμουλα δεν έχει βρεθεί ακόμη, σίγουρα υπάρχουν κάποιες αρχές οι οποίες μπορούν να ενταχθούν στην “εργαλειοθήκη” τους.
Πείτε την ιστορία όπως θα τη λέγατε στην οικογένεια ή τους φίλους σας. Αρκετές φορές οι managers χρησιμοποιούν corporate λεξιλόγιο, εντάσσοντας στο λεξιλόγιο τους δύσκολες λέξεις, οι οποίες μπερδεύουν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και περιπλέκουν τα πράγματα περισσότερο απ’ ότι θα έπρεπε. Χρησιμοποιήστε απλές και απολύτως κατανοητές εκφράσεις, και μιλήστε όπως θα μιλούσατε στο κυριακάτικο τραπέζι.
Περιστρέψτε την ιστορία γύρω από τους ανθρώπους. Όλοι μας έχουμε μία ιστορία να μοιραστούμε, γι’ αυτό και οι ιστορίες που οι ηγέτες λένε δεν μπορούν να περιορίζονται σε αντικείμενα, αλλά να εστιάζουν στους ανθρώπους. Οι managers συχνά όταν καταπιάνονται μέ ένα ζήτημα ή ένα σκοπό εστιάζουν στο σύστημα, την πολιτική ή τα χρήματα αντί να μιλούν για τους ανθρώπους που επηρεάστηκαν από το σύστημα και πώς θα μπορούσαν να βοηθηθούν παρέχοντάς τους επιπλέον πόρους.
Να είστε ταπεινοί. Οι ηγέτες δεν έχουν όλες τις απαντήσεις και με το να είστε ταπεινοί επιτρέπετε στον εαυτό σας να ρίξει τις όποιες άμυνες και επιφυλάξεις και να ακούσει τις ιστορίες των συναδέλφων σας. Πολύ ηγέτες συνηθίζουν να είναι κύριοι των μηνυμάτων που πρεσβεύουν, επομένως απαιτεί κουράγιο να κάνετε ένα βήμα πίσω και να καθρεφτιστείτε στις νίκες ή ήττες ενός άλλου ανθρώπου χωρίς να εντάξετε τις δικές σας.
Να θυμάστε ότι οι ιστορίες είναι πολλά περισσότερα από λέξεις. Ένας ξύλινος λόγος σίγουρα δεν μπορεί να δώσει κίνητρο. Αν, όμως, καταφέρετε να εντυπώσετε τις εικόνες που θέλετε στους ανθρώπους με τους οποίους μοιράζεστε την ιστορία σας, σίγουρα θα κερδίσετε την προσοχή τους, το χρόνο τους ή ακόμη και τα χρήματά τους.
Κι αν έχετε ήδη αρχίσει να οραματίζεστε το μέλλον, είναι η ευκαιρία να βρείτε εδώ τους ηγέτες του αύριο!