Ήρθε η ώρα της συνέντευξης. Φόρεσες τα καλά σου, έφτασες λίγο νωρίτερα και παρουσίασες το τέλειο elevator pitch. Έρχεται, λοιπόν, η στιγμή που όλοι φοβόμαστε – ο συνεντευκτής ανοίγει το στόμα του και σε λέει: «Πες μας για μία στιγμή που…».

Διατηρείς οπτική επαφή και πιέζεις τον εαυτό σου να μην σου κοπεί το χαμόγελο. Οι παλάμες σου, όμως, αρχίζουν να ιδρώνουν και το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι σπας το κεφάλι σου προσπαθώντας να θυμηθείς το καλύτερο σενάριο. «Είναι όντως το καλύτερο παράδειγμα που είχα να αναφέρω; Συνέβη ή μήπως το ονειρεύτηκα; Μήπως πρόσθεσα και λίγο ζουμί στην ιστορία;

Σε καταλαβαίνουμε! Αυτού του είδους οι ερωτήσεις είναι αρκετά δύσκολες. Μην ανησυχείς, γι’ αυτό είμαστε εδώ. Παρακάτω θα βρεις 3 χρήσιμες συμβουλές για το πως να απαντήσεις σε αυτές τις τρομακτικές ερωτήσεις.

Βρες εδώ την θέση που σου ταιριάζει!

Ετοίμασε μία λίστα με τέτοια σενάρια

Είναι δύσκολο να θυμηθείς προηγούμενες εμπειρίες όταν βιώνεις το άγχος και την πίεση της συνέντευξης. Σίγουρα δεν μπορείς να καλύψεις όλες τις πιθανές ερωτήσεις που θα σου κάνουν, αλλά μπορείς να προετοιμάσεις μερικά παραδείγματα, ώστε να τα χρησιμοποιήσεις ως αναφορά.

Έτσι, θα έχεις μία ξεκάθαρη εικόνα των επιλογών σου και θα μπορέσεις να ταιριάξεις καλύτερα το παράδειγμα με την εκάστοτε ερώτηση. Επιπλέον, άλλο θετικό της υπόθεσης αποτελεί το γεγονός ότι θα ανακαλύψεις πως μπορείς να προσαρμόσες πολλές από τις επιλογές σου σε διαφορετικές καταστάσεις.

Για παράδειγμα, ας πούμε ότι μία από τις ιστορίες που έχεις ετοιμάσει είναι για τη φορά που έλαβες αρνητικό feedback από έναν πελάτη. Αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για το «Πες μας για τότε που αντιμετώπισες μία άβολη συζήτηση» και στο «Πες μας για τη φορά που αισθάνθηκες ότι απέτυχες».

Μήπως δυσκολεύεσαι να σκεφτείς πιθανές ερωτήσεις; Ρίξε μία ματιά στις παρακάτω και προετοίμασε κατάλληλες απαντήσεις.

Βάλε τα παραδείγματα σε κατηγορίες

Όταν θα προετοιμάζεις τη λίστα, ένταξε τα παραδείγματα σε τρεις διαφορετικές λίστες: δύσκολες στιγμές, highlights, ομαδική εργασία.

Οι «δύσκολες στιγμές» είναι λάθη και απαιτητικές καταστάσεις. Τα “highlights” περιλαμβάνουν οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη νίκη. Τέλος, στην «ομαδική εργασία» μπορείς να συμπεριλάβεις διαπροσωπικές διαφορές, την ικανότητά σου να συνεργάζεσαι και οτιδήποτε σχετικό με ηγεσία. (Αυτά μπορεί να αλληλοκαλύπτονται, αλλά αυτό είναι οκ!)

Για κάθε κατηγορία, γράψε τρία με τέσσερα παραδείγματα. Δεν χρειάζεται να είναι τεράστια, καθοριστικής σημασίας για τη ζωή σου γεγονότα. Ναι, η προαγωγή σου μπορεί να μία σημαντική επιτυχία, αλλά εξίσου σημαντική είναι και ο έπαινος από τον εργοδότη σου μετά από μία κρίσιμη παρουσίαση.

Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο θα οργανώσεις τις σκέψεις σου καθώς θα κατεβάζεις ιδέες, αλλά θα σε βοηθήσει να διαλέξεις τις καλύτερες απαντήσεις. Αν η ερώτηση είναι αρνητικού περιεχομένου, ανατρέχεις κατευθείαν στις «δύσκολες στιγμές» και δεν χρειάζεται να θυμηθείς όλη τη λίστα. Αυτό θα σου γλιτώσει χρόνο την στιγμή που θα πρέπει να απαντήσεις.

Απάντησε σαν STAR

Ευχάριστα νέα: Υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο στο οποίο μπορείς να κινηθείς ώστε να δημιουργήσεις συνοπτικές και περιεκτικές απαντήσεις. Αυτό ονομάζεται STAR- Situation, Task, Action, Result. Σίγουρα θα το έχεις ξανακούσει. Στήσε την ιστορία παρέχοντας αρχικά τις συνθήκες (situation) και τις αρμοδιότητες που είχες αναλάβει (task). Έπειτα, συνέχισε με τις δράσεις (actions) που εφάρμοσες και τα αποτελέσματα (results) που επέφεραν.

Πες, για παράδειγμα, πως ο συνεντευκτής ενδιαφέρεται να ακούσει για εκείνη τη φορά που έκανες κάποιο λάθος.

(Situation) «Στην προηγούμενη δουλειά συνήθως αναλάμβανα την σύνταξη ετήσιων αναφορών για τους πελάτες. Μία φορά, ξέχασα να ζητήσω κάποια συγκεκριμένα δεδομένα που χρειαζόταν ο πελάτης. Τα δεδομένα αυτά χρειάζονταν δύο εβδομάδες για να συλλεχθούν και η συνάντηση με τον πελάτη ήταν σε πέντε μέρες.»

(Task) «Ήταν αδύνατον να επισπεύσουμε την διαδικασία συλλογής, οπότε έπρεπε να σκεφτώ μία λύση.»

(Action) «Συνεργάστηκα με την ομάδα που ασχολείται με τη συλλογή δεδομένων ώστε να ορίσουμε μία σύντομη ημερομηνία. Στη συνέχεια, κάλεσα τον πελάτη και εξήγησα ότι λόγω δικού μου λάθους και ότι η συνάντηση πρέπει να επαναπρογραμματιστεί.»

(Result) «Προφανώς, ο πελάτης δεν ενθουσιάστηκε με τα νέα, αλλά εκτίμησε την ειλικρίνειά μου. Επιπλέον, προσθέσαμε ένα νέο task στο project plan ώστε να αποτρέψουμε την επανάληψη ενός τέτοιου λάθους.»

Σε αυτό το σημείο πρέπει να θυμάσαι ότι οι υπεύθυνοι θέλουν να ακούσουν  για το μάθημα που πήρες από μία τέτοια κατάσταση. Στο παραπάνω παράδειγμα, αποδεικνύει την ικανότητα να λύνεις προβλήματα, το ομαδικό πνεύμα και την ειλικρινή συμπεριφορά. Όταν συνθέτεις την απάντησή σου, αναρωτήσου: «Τι ακριβώς προσπαθώ να μάθω στον συνεντευκτή για μένα;»

Μπορεί να σου φαίνονται τρομακτικοί τύποι και αυτού του είδους οι ερωτήσεις δεν τους κάνουν να φαίνονται καλύτεροι. Αλλά, η προετοιμασία (η πίστη στον εαυτό σου και η εμπειρία σου εξίσου) είναι το κλειδί. Μην φοβάσαι να πάρεις μερικά δεύτερα ώστε να ανασάνεις και να σκεφτείς. Πάνω από όλα είσαι άνθρωπος, και κάτι τέτοιο επιτρέπεται 100%. Καλή τύχη!

Χρειάζεσαι κι άλλες συμβουλές; Δες περισσότερα στο blog μας.